۱۳۹۰ مهر ۴, دوشنبه

معادن، برگ برنده افغانستان در راه توسعه .

قرار است معدن آهن حاجیگک که بزرگ‌ترین معدن آهن در افغانستان و قاره‌ی آسیا و یکی از بزرگ‌ترین معادن ذخیره آهن در سطح جهان می‌باشد، به داوطلبی گذاشته شود. تاکنون شش کمپنی بین‌المللی از کشورهای امریکا، کانادا، هند، چین و ایران برای سرمایه‌گذاری در این معدن ابراز آمادگی کرده‌اند. در این میان برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که چین و شرکت‌های چینی به دلیل قرار داشتن در فاصله نزدیک به افغانستان، از چانس بسیار زیادی برای برنده‌شدن در بهره‌برداری از این معدن و سایر معادن افغانستان برخوردار می‌باشند.

تا کنون نیز در پروسه‌ی داوطلبی در عرصه‌ی معادن، چینی‌ها از اقبال بیشتری برخوردار بوده‌اند. معدن مس عینک که بزرگ‌ترین ذخیره مس در افغانستان و یکی از عظیم‌ترین ذخیره‌های مس در سطح منطقه می‌باشد به شرکت چینی ام‌سی‌سی واگذار شده و این شرکت اعلام کرده است که استخراج مس از این معدن را تا اواخر سال 2014 میلادی آغاز خواهد کرد. اخیرا «شین هی تنگ» رییس این شرکت در یک کنفرانس خبری در شانگهای اعلام کرده است که اگر همه‌چیز طبق معمول به پیش برود، شرکت تحت رهبری وی خواهد توانست که تا اواخر سال 2014 استخراج معدن مس عینک را آغاز کند.

چیزی که باعث می‌شود تا شرکت‌های چینی از چانس بسیار زیادی در برنده شدن داوطلبی‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در عرصه‌ی معادن افغانستان برخوردار باشد، این است که این کشور از نظر مکانی و جغرافیایی در نزدیکی با افغانستان قرار دارد. نزدیکی با افغانستان باعث می‌گردد تا انتقال ماشینری از چین برای افغانستان با هزینه بسیار کم صورت گیرد. از این‌رو شرکت‌های چینی با تهیه آفرهای مناسب می‌توانند در عرصه استخراج معادن و سایر داوطلبی‌های اقتصادی سودمند در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند و از چانس بیشتری برای برنده‌شدن در داوطلبی‌های مزایدوی و مناقصوی در افغانستان برخوردار باشند.

چیزی که این فرضیه را تایید می‌کند، این است که در داوطلبی مربوط به پروژه مس عینک نیز عمده‌ترین رقیب شرکت چینایی ام‌سی‌سی، شرکت قزاق مس مربوط به کشور قزاقستان بود. شرکت قزاقستانی داوطلب سرمایه‌گذاری در افغانستان نیز با استفاده از نزدیکی جغرافیایی و با سنجش هزینه انتقال ماشینری به افغانستان توانسته بود، نسبت به سایر داوطلبان از کشورها و قاره‌های دیگر در اولویت قرار گرفته و در رقابت با شرکت چینی ام‌سی‌سی قرار گیرد.

از سوی دیگر چندی قبل گزارش‌هایی به نشر رسید که تلاش‌هایی از سوی پاکستان و تاجیکستان در جریان می‌باشد تا جاده‌هایی در شمال‌شرق افغانستان و در مناطق کوهستانی بدخشان احداث گردد، تا روابط تجارتی این دو کشور سهل‌تر گردد. اگر چنین جاده‌ای احداث گردد، دسترسی چین به سرمایه‌گذاری کم‌هزینه‌تر در افغانستان بیشتر می‌گردد و این می‌تواند بخت چین را از نظر سرمایه‌گذاری و رقابت در عرصه‌ی سرمایه‌گذاری‌های کلان در افغانستان نسبت به گذشته بیشتر نماید.

البته این فرضیه در صورتی می‌تواند درست باشد که پروسه‌ی واگذاری معادن افغانستان به داوطلبی به صورت شفاف و بدون آلایش به فساد به اجرا در آید. امروزه فساد در افغانستان به یکی از مشکلات اصلی مبدل شده و این چالش در تمامی عرصه‌ها دیده می‌شود. پس از آن‌که مس عینک به داوطلبی گذاشته شد و شرکت چینی برنده آن گردید، ادعاهایی مطرح گردید که گویا در این پروسه شفافیت لازم وجود نداشته و حتا به وزیر وقت معادن و صنایع چنین نسبت داده می‌شد که چندمیلیون دالر از این درک نصیب شده است.

صرف نظر از این‌که چین یا هر کشوری دیگری در عرصه‌ی معادن افغانستان از فرصت بهتر برخوردار می‌باشند، این‌که معادن افغانستان با اقبال شرکت‌های سرمایه‌گذار دولتی و خصوصی از کشورهای مختلف روبرو می‌باشد، برای افغانستان می‌تواند نویدبخش باشد. زیرا علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در عرصه‌ی معادن افغانستان در سطح جهان، باعث می‌گردد تا دولت افغانستان بتواند آفرهای متعددی از سوی داوطلبان دریافت کند و این چانس را داشته باشد که بهترین نرخ‌ها و مطمین‌ترین شرکت‌ها را انتخاب کند.

دسترسی افغانستان به آفرهای بهتر و تعامل با شرکت‌های مطمین‌تر باعث می‌گردد تا افغانستان بتواند یک چشم‌انداز اقتصادی صنعتی جدید و در عین زمان بهتری را برای خود ایجاد کند. این‌که افغانستان با محدودیت بین‌المللی چه از نظر قانونی و چه از نظر سیاسی روبرو نمی‌باشد، می‌تواند برگ برنده‌ای برای انکشاف افغانستان باشد. اما چیزی که به اطمینان به آینده کمک می‌کند، شفافیت در قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان می‌باشد. اگر دولت افغانستان بتواند در کنار تامین امنیت سرمایه‌گذاری در کشور، در زمینه تصویب قوانین مناسب در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری‌های عظیم بین‌المللی در کشور مناسب عمل کند، افغانستان با توجه به برخورداری از ذخایر بسیار زیاد زیرزمینی، با استقبال سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی مواجه خواهد شد و این می‌تواند زمینه‌ساز انکشاف اقتصادی سریع در افغانستان باشد.
منبع: روز نامه هشت صبح

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر